پرلیت

پرلیت را بیشتر بشناسیم

پرلیت چیست؟

پرلیت نوعی سنگ آتش‌فشانی است که در ساختمان مولکولی خود مقدار زیادی آب ذخیره کرده است. در آنالیز شیمیایی پرلیت، سیلیس بالاترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد، مقدار بالای ۶۰ درصد سیلیس در آنالیز پرلیت نشان‌دهنده مرغوبیت پرلیت (تخلخل بالا و قابلیت انبساط بیشتر) می‌باشد.

پرلیت خام

پرلیت خام ماده‌ای ناپایدار، خنثی، بی‌رنگ، بی‌مزه، غیرقابل‌حل در انواع اسید آلی و معدنی و قابل‌حل دربازهای قوی می‌باشد. ۲ الی ۵ درصد از ساختمان مولکولی پرلیت خام را آب فراگرفته است. وزن مخصوص این ماده در حالت خام حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب بوده و رنگ آن تقریباً خاکستری می باشد. سنگ پرلیت را بعد از استخراج خردکرده، سپس برای ارسال به کارخانه‌های انبساط سازی آن را معمولاً در چهار سایز دانه‌بندی و خشک می‌کنند. پرلیت خام معمولاً به‌خودی‌خود (جز در مصارف اندکی مانند ریخته‌گری یا ساینده‌ها) قابل‌استفاده نیست اما نوع منبسط‌شده آن در انواع صنایع کاربرد دارد.

 پرلیت منبسط‌ شده

پرلیت خام را ابتدا در پیش گرم‌کن تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. این پرلیت در کوره اصلی در اثر حرارت تا دمای ۱۰۰۰ الی ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، آب درون ساختمان مولکولی خود را ازدست‌داده و با افزایش قطر (حدود ۳ برابر) و افزایش حجم قابل‌توجه (حدود ۲۷ برابر)، به یک ماده متخلخل با خاصیت عایق حرارتی به رنگ سفید با وزن مخصوص ۸۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب تبدیل خواهد شد. درنهایت پرلیت وارد سیکلون شده و بعد از خنک شدن در سایزهای متنوع موردنیاز صنعت دانه‌بندی می‌گردد.

پرل کلمه‌ای فرانسوی به معنی مروارید است و ازآنجایی‌که رنگ پرلیت خام خاکستری بعد از پخت به سفید تغییر می‌کند این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. این ماده ارزشمند با کارایی بسیار زیاد در انواع صنایع به طلای سفید شهرت یافته است.

کاربردهای پرلیت

پرلیت کشاورزی و باغبانی (تولید کود، تولید سموم و آفت‌کش‌ها، کشت هیدروپونیک، تولید قارچ، خاک گلدان، زمین‌های زراعی، درختکاری، پرورش انواع گل مانند ارکیده، چمن و …)? پرلیت Perlite در کشاورزی?مزایا و کاربرد پرلیت در کشاورزی: پرلیت منبسط‌شده به دلیل تحمل حرارت بالا ماده‌ای عاری از میکروب بوده و ph خنثی، آن را به ماده‌ای بی‌ضرر برای خاک تبدیل کرده است. علاوه بر این وجود دو خاصیت زیر، این محصول را در مجموعه مواد بسیار ارزشمند در بخش کشاورزی قرار می‌دهد.۱-تخلخل:☑️ پرلیت منبسط‌شده قادر است ۴ تا ۸ برابر وزن خودش آب جذب نماید، سپس این آب را به‌مرور در اختیار ریشه گیاهان قرار داده و به این وسیله از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.☑️ حضور پرلیت در خاک باعث می‌شود حتی پس از چند دوره آبیاری، خاک بتواند مواد غذایی را در درون خود ذخیره کرده و از خروج آن‌ها جلوگیری نماید.☑️ خاک حاوی پرلیت تبادل هوایی و گازی را برای ریشه‌ها مهیا می‌کند و از گندیدن ریشه‌ها جلوگیری می‌کند.☑️خاک گلدان: پرلیت در ترکیب انواع خاک گلدان ازجمله بستر بدون خاک استفاده می‌شود تا نفوذ هوا در بستر کاشت را افزایش داده و ساختار خاک را اصلاح کند و اجازه ندهد خاک سفت شده و به هم بچسبد. همچنین زهکشی خاک را بهتر کرده و به تخلیه آب اضافی کمک می‌کند.☑️قلمه‌زنی: پرلیت گزینه بسیار خوبی برای ریشه زنی قلمه است و ریشه‌ای که در پرلیت رشد و پرورش‌یافته خیلی قوی‌تر از سیستم ریشه قلمه در آب خالی است.☑️سموم و آفت‌کش‌ها: به دلیل خاصیت جذب زیاد، پرلیت به‌عنوان افزودنی حمل‌کننده مواد سمی در حشره‌کش‌ها استفاده می‌گردد. ذرات پرلیت به پوشش بدن حشرات می‌چسبند و به‌تدریج مایع بدن حشره را جذب می‌کنند.(تعریف افزودنی حمل‌کننده: این افزودنی‌ها به حمل مواد شیمیایی سمی و سهولت در انبار کردن این مواد کمک می‌کنند. این ماده باید خاصیت جذب‌کنندگی بالا داشته باشد تا به‌راحتی در مایعات پخش شود. همچنین باید ازنظر شیمیایی خنثی باشد تا اثر سو بر ترکیب شیمیایی سموم نداشته باشد، نباید ساینده باشد و باید به‌راحتی پودر شود).☑️پرلیت در کود شیمیایی:پرلیت به‌عنوان افزودنی رقیق‌کننده جهت جلوگیری از چسبندگی کودهای اوره، نیترات و آمونیوم در برخورد با آب استفاده می‌گردد.(تعریف افزودنی رقیق‌کننده: برای قابل پخش شدن و تمرکز مناسب سموم کشاورزی بر روی محصولات استفاده می‌شود. این ماده باید در آب نامحلول باشد).۲-وزن مخصوص پایین:☑️ حضور پرلیت در خاک باعث سبک شدن بستر کشت گیاهان خواهد شد، بنابراین ریشه‌ها راحت‌تر در خاک حرکت کرده و رشد و ریشه‌زایی گیاهان تقویت خواهد شد. ?معرفی محصولات پرلیت معدن کاوان برای استفاده درزمینهٔ کشاورزی:محصول پرلیت تولیدی این شرکت به‌صورت پودر (نرم و زبر) و دانه‌بندی با سایزهای شکری، ۱ تا ۳، ۳ تا ۵ و ۵ تا ۷ (و امکان سفارش و تولید سایزهای ویژه جهت مصارف خاص)، با وزن مخصوص فوق سبک، سبک و معمولی دربسته بندی به‌صورت گونی ارائه می‌گردد.هر یک از محصولات یادشده با توجه به وزن و دانه‌بندی برای مصارف زیر مورداستفاده قرار می‌گیرند. ☑️ درختان ☑️ گلدان ☑️ قلمه‌زنی ☑️ کشت هیدروپونیک ☑️ گلخانه ☑️تولید سم و آفت‌کش ☑️تولید کود 

  • پرلیت ساختمانی (بلوک، دیوارهای پیش‌ساخته، دیوار، کف ساختمان، پشت‌بام، شاتکریت، بتن سبک و …)

پرلیت صنایع نسوز و متالوژی و ریخته‌گری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *